Виставку «Мотоцикли епохи» доповнено новими експонатами

До виставки «Мотоцикли епохи», представленої в залах Державного політехнічного музею, додалися два нових експонати: безпосередньо з виставки «OLD CAR LAND», що відбулася в Державному музеї авіації 17-19 вересня, прибув до експозиції мотоцикл Київського мотозаводу К-750М; для віддзеркалення вітчизняного мотопрому 80-х років минулого століття прибула «Jawa-350». Техніка люб’язно надана колекціонером історичної автомототехніки, президентом   Українського автомобільного клубу,  давнім другом і партнером музею Анатолієм Шумським.

Поціновувачів раритетної мототехніки особливо зацікавить мотоцикл К-750М. Мотоцикл К-750 виготовлявся з 1958 року. Він є глибокою модернізацією мотоцикла М-72, який, в свою чергу, є копією BMW R71. Відповідно, вітчизняна модель – 72. Літера «М» у назві (за деякими даними) – «модель», але більш імовірно – «мотоцикл». А назва мотоцикла К-750 включала місто Київ (як місце виробництва) та об’єм двигуна (округлено, насправді – 746 смᶟ).

На той час в СРСР важкі мотоцикли виготовлялися в Києві (Українська РСР) та Ірбіті (Російська Федерація). Основним постачальником мототехніки для армії став Київський мотозавод. А поступове вдосконалення моделей на заводах по різних напрямках викликало потребу в її ідентифікації. Основних змін зазнав двигун. Його потужність була збільшена за рахунок зростання  ступеню стиснення робочої суміші шляхом змін форми головки циліндрів. Власне, як такої головки в двигуні немає. Двигун нижньоклапанний, і тому деталь правильно назвати кришкою, що містила гніздо свічки запалювання, отвори для прикріплення та ребра охолодження. Для поліпшення охолодження збільшено оребрення кришок циліндрів, додано ребра на картер двигуна. Поршні отримали маслоз’ємні кільця – в результаті поліпшилося згоряння робочої суміші, зменшилися вигоряння мастила та забрудення масла нагаром.

Представлений на виставці у музеї К-750М є модернізованим мотоциклом, виготовлення яких заводом було розпочато у 1963 році. Двигун мотоциклу  зазнав змін. Було встановлено автомат системи випередження запалювання. Вдосконалено генератор реле-регулятор. Вдосконалено карбюратор. Встановлена коробка переміни передач із закритим механізмом ножного перемикання. Кардан головної передачі став регулюватися по довжині. Було змінено конструкцію головної передачі, при цьому передаточне число залишилося без змін. В колесах введено лабіринтове ущільнення підшипників. До маятникової підвіски заднього колеса та колеса бокового причепа з телескопічними пружинно-гідравлічними амортизаторами додано телескопічні пружинно-гідравлічні амортизатори подвійної дії передньої вилки. Цим було збільшено хід підвіски та її міцність і надійність. Поліпшилася керованість мотоцикла. Мотоцикл став швидшим до 90 км/ год, але зберіг тяговитість попередника. Ці параметри в першу чергу забезпечував двигун. Саме тому, навіть після припинення виробництва мотоциклів К-750М у 1968 році, цей двигун встановлювався на мотоцикли МТ-12 з 1977 року до початку 80-х р.р.

Мотоцикл К-750М все рідше можна побачити на дорогах у незміненому стані, Запасні частини вже давно не виготовляються, закінчується запас донорів на пунктах прийому металу. Певною мірою допомагає  користувачам те, що в КНР  досі виготовляється мотоцикл Chang Jiang 750 на основі переданої документації на мотоцикл М-72. Але більша частина запчастин не взаємозамінні. Саме тому сьогодні все складніше реставрувати аналогічну техніку.

Для повнішого сприйняття специфіки вітчизняних мотоциклів поряд з виставкою Київського мотозаводу розміщено мотоцикли інших виробників. Яскраво-червона «Jawa-350» виготовлялася протягом 1984-89 рр. в Чехії та набула величезної популярності в республіках СРСР. Потужність її двигуна        26 к.с., а швидкість 150-кілограмового мотоцикла – до 130 км/год. Оригінальний, характерний тільки для цієї марки високий звук із специфічним клацанням… Динамічний, швидкий, легкий та надійний мотоцикл отримав визнання азартної молоді та навіть став героєм пісень та приказок. За нього не шкодували віддати 900 крб., тому він був серед дефіцитних товарів  (для порівняння, в середині       80-х р.р. мотоцикли коштували: «Урал» – 1750, «МТ-11 Дніпро» – 1640, «Іж Юпітер» – 1000, «Мінськ» – 600, мопед «Карпати» – 228 крб.)

Значна кількість колекціонерів і просто любителів техніки мріють про такі пам’ятки в своїй колекції. А комусь пощастило ще їх експлуатувати чи милуватися ними у власному гаражі.

Беззаперечно, споглядаючи такі раритети в музеї, хтось згадає низьке, приглушене, бухкотіння з глушника К-750М або дзвінке, завзяте гуркотіння «Jawa-350»,  пригадає свої перші спроби водіння та безліч пов’язаних з цим історій… А для когось це стане свідченням дивної далекої епохи. Але, сподіваємося, жоден відвідувач не залишиться байдужим.

Тож, приходьте до музею, запрошуйте друзів, знайомтеся з новинками, робіть фото на згадку та гортайте улюблені сторінки книги свого життя!

Comments are closed.